פוליטי רינה משרד עורכי דין
חותם אמינות
חותם אמינות

שינוי שם משפחה לקטין

עניין רישום שם המשפחה מוסדר בחוק השמות, תשט"ז-1956 שם נקבע כי לכל אדם יהא שם משפחה ושם פרטי ויכול לאדם יהיה יותר משם משפחה או שם פרטי אחד.

ככלל, מיד עם לידתו של הילד יקבל זה את שם משפחתו של הוריו. אם להוריו יש שמות משפחה שונים הרי שהילד יקבל את שם משפחתו של אביו אלא אם שני ההורים הסכימו אחרת והוסיפו לשם משפחתו גם את שם משפחתה של אמו.

כאשר הילד נולד לאם שאינה נשואה – שם משפחתה יהווה את שם משפחתו של הילד ואולם – ככל וההורים ידועים בציבור – ואם הסכימו לכך שני ההורים – יקבל הילד את שם משפחתם של שני הוריו.

מי רשאי לשנות את שם משפחתו?

כל אזרח רשאי לשנות את שמו הפרטי ואת שם המשפחה שלו כפי שירצה. הסיבה לכך היא שהשם שלנו הוא דבר אישי שלנו ואין מישהו שיכול להכריח אותנו לא לשנות אותו, אך יש כמובן הגבלות שההיגיון להן ברור מאליו. למשל, מרשם האוכלוסין צריך לקבל שמות תקינים לחלוטין וכך למשל מי שרוצה לשנות את שמו לשם שאמור לפגוע באנשים אחרים, בשמות גנאי שלא נציין דוגמאות שלהן כרגע, יקבל סירוב לשם כזה אלא אם כן יוכיח את ההצדקות שלו בצורה כלשהי. כמו כן יש לזכור כי אי אפשר לשנות את שם המשפחה ואת השם הפרטי יותר מפעם בשבע שנים כדי לא ליצור בלבול מיותר. כמובן שלמקרים האלו יש כמה מקרים חריגים והכלל לא תמיד תקף, אך, כאמור, לעניין קטינים קיים שוני מחוייב בחוק.

למה שינוי שם משפחה לקטינים שונה?

כאשר מדובר באדם בוגר שמלאו לו 18 שנים לפי החוק הוא אחראי לעצמו. יש לכך השלכות משפטיות רבות כאשר חלקן טובות וחלק פחות טובות, זכויות וחובות. קטין לעומת זאת לא יכול לשנות את שם המשפחה שלו באותה הדרך כיוון שאין לו עוד אחריות מלאה על עצמו והוא יכול לפעול בפזיזות ולבצע תהליך של שינוי שם שלא יהיה פשוט הואיל וגם לו משמעויות רבות מבחינתו ומבחינת המשפחה, וגם מבחינת הרשויות. קטין לא יכול לשנות את שמו סתם כך אלא באישור הורים או במקרה ושופט יחליט – וכל החלטה כזו תתקבל על פי חוק השמות.

קטין והורה

למה שקטין ישנה את השם שלו?

הקטין יכול לשנות את השם שלו מכל מיני סיבות – יכול להיות שיגיע קטין פגוע אחרי שהוא רב עם ההורים שלו ויחליט שהוא רוצה לשנות את שם משפחתו ומצב כזה הרשויות מנסות להימנע מסיבות שמובנות לכולם. במקרה אחר יכול להיות שהקטין בכלל לא בקשר עם הוריו והוא רוצה להתחיל בחיים חדשים כשיש לו גם שם משפחה חדשה. יחד עם זאת הוא יכול לשנות אותו כדי שלא יישא את שם משפחתו של אביו שהוא לא בקשר איתו.

בימים אלה, כאשר סכסוכי הורים ילדים מוכרים כבר היטב, לרבות "הדרך הקלה" לניכור הורי, הרי ששם המשפחה יכול להיות כלי לדרך לא ראויה בהליכי משפט לצורך השגת השגים ועל כן, בתי המשפט ייטו לשמר את הדין ולא יאפשרו שינוי שמות משפחה לקטינים – בגדר: "דע מאיפה באת ודע לאן אתה הולך".

מי יכול ליזום את השינוי?

ברוב המקרים ההורים או לפחות אחד מהם, הם אלו שיבצעו את התהליך, לעתים אפילו יהיו להם מחלוקות לגבי זה. המחלוקת יכולה להיות על השם שישונה או על נחיצות השינוי. יחד עם זאת חשוב לזכור כי הילד יכול להביע את העמדה שלו. זה אולי לא נשמע סביר ששמו ישתנה והוא רק יביע עמדה אך חשוב לזכור שמדובר בשם משפחה ולא בשמו הפרטי. עוד נקודה שצריך לדעת היא שרק קטין שמלאו לו 10 שנים לפחות יכול להביע את עמדתו בנושא, אך כאמור, בעניין זה החזקה היא ששם משפחתו של הקטין לא ישונה עד הגיעו לגיל 18.

כיצד ניתן לשנות את השם בפועל?

השינוי יכול להתבצע אך ורק במשרד הפנים שהוא הגוף שאחראי על מרשם האוכלוסין. אם אין התנגדות מצד ההורים או שהן יוזמים את התהליך בעצמם הם יכולים להגיע למשרד הפנים עם הילד שלהם ובכך התהליך יסתיים. אם יש צורך באישור של שופט יש צורך קודם כל לקבל אותו ורק אחרי קבלתו להגיע עמו למשרד הפנים ואז יאשרו את הבקשה (חשוב לזכור להגיע עם כל המסמכים).

לסיכום:

ילד נולד לשני הורים, וככלל שם משפחתו עת הצדדים יהיו נשואים יהיה שם המשפחה של האב, אלא אם הסכימו הצדדים מראש. רצוי מאוד לטובת הקטין כי יהיה משויך גם לעתיד טוב יותר לשם משפחה רצוף מלידתו ועד הגיעו לגיל בגרות ובעיקר במסגרות החינוך ואף בעת הגיוס לצה"ל.

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון של העסק מופיע בדף צור קשר באתר

הצהרת נגישות עסק

אין קבלת קהל – יש לתאם איתנו פגישה במקום מונגש

× וואטסאפ