פוליטי רינה משרד עורכי דין
חותם אמינות
חותם אמינות

גירושים עם ילדים : גירושין בראי טובת הילדים

הבחירה להתגרש ולחיות בנפרד מלווה כמעט תמיד בכאב ובכעסים, וגורמת למשבר בתא המשפחתי. עם זאת, כשטובת הילדים עומדת בראש סדר העדיפויות, ניתן לעבור את הגירושין באופן שלא יפגע בילדים, או יפחית את הפגיעה ויסייע להם להתגבר על המשבר בצורה טובה יותר.

מהו השיקול המרכזי שיש לשקול בעת גירושין מנקודת המבט של טובת הילדים?

משך ועוצמת העימות בין ההורים הם, אולי, הגורמים החשובים ביותר המשפיעים על נפשם הרכה של הילדים במהלך גירושין. תהליך גירושין ארוך ומתמשך גורם לילדים לסבל ממושך. עימות בעוצמה גבוהה בין ההורים מגביר את הפחדים, הדאגות ורגשות האשם בקרב הילדים. לכן, בראי טובת הילדים, חשוב להתגבר על סערת הרגשות ולקיים הליך קצר ומכבד ככל שניתן.

זכרו – המשפחה נשארת שלמה - בגירושין מי שמתגרש הם ההורים זה מזה ולא הילדים מהוריהם

הפרידה והגירושין אינם מובנים לילדים שלכם. הם עלולים להיות מבוהלים ומודאגים מפני העתיד הלא ידוע, חוששים שהפרידה קורית בגללם, ומפוחדים שאולי יאבדו אחד מכם. חשוב להבהיר להם שאתם נפרדים רק זה מזו ולא מהם, וכי הפרידה אינה קורית בגללם. וחשוב לא פחות – אל ״תלכלכו״ על ההורה השני באזניהם, גם אם אתם מוצפים בכעס לאחר שיחת טלפון מרגיזה או דיון לא הוגן בבית המשפט. הם צריכים לדעת ששניכם עומדים לצדם, גם כאשר אינכם עומדים עוד האחד לצד השנייה.

מהי הורות שוויונית ומדוע המונחים "אחריות הורית", "הסדרי ראיה" ו"חזקת הגיל הרך" הוחלפו במונחים "הורות" ו"זמני שהייה"?

המונח הישן "משמורת" (כיום אחריות הורית) הדגיש את חוסר השוויון בין ההורים לאחר הגירושין. הוא יצר מעמסה על הורה אחד, גרם לניתוק של הילדים מההורה השני, ולווה במונח ׳הסדרי ראייה׳, שהתבסס על חזקת הגיל הרך וקבע את ההאחריות ההורית באופן שרירותי בהתאם לגיל הילדים. שלושת המונחים יחד קיבעו מצב שבו הילדים גרו אצל הורה אחד וביקרו מדי פעם אצל ההורה השני וככלל מתגו את אחד ההורים כהורה דומיננטי וההורה אחר כמי שרק מגיע לביקורים.

את המונח משמורת מחליף כיום המונח "הורות שוויונית". הורות שוויונית מדגישה את העובדה ששני ההורים אחראים לרווחתם של הילדים, לשלומם ולהתפתחות התקינה שלהם. בהתאם לזאת, זמני השהות של הילדים אצל כל האחד מההורים אינם נקבעים כיום לפי גילם בלבד. הצרכים של הילדים, שמשתנים אמנם מילד לילד ומגיל לגיל, אך דורשים תמיד את נוכחותם של שני ההורים בחייהם, מהווים שיקול מרכזי נוסף.

מדוע הנוכחות של שני ההורים בחיי הילדים חשובה להתפתחות התקינה שלהם?

כבר בגיל הינקות, הילד נקשר לשני הוריו, ולא רק לאם כפי שהיה נהוג לחשוב בעבר. יתרה מכך, בגיל הרך ילד עלול לאבד את הקשר הרגשי עם אדם שאינו רואה לעתים קרובות. כלומר, חזקת הגיל הרך היתה גורם מרכזי בניתוק הקשר הרגשי בין הילדים לבין ההורה שלא הוגדר כמשמורן. לאור זאת, חשוב לא רק ששני ההורים יהיו נוכחים באופן משמעותי בחיי הילדים שלהם כבר מגיל צעיר, אלא שנוכחות זאת תימשך גם אם ההורים החליטו להתגרש.

כיצד תבטיחו הורות שוויונית ואת טובת ילדיכם באמצעות הסכם הגירושין?

גישור הוא כלי שמטרתו להגיע להסכמה שמבוססת על הבנה הדדית ועל שיתוף פעולה לצורך עריכת הסכם גירושין הוגן, שיכלול פשרות נסבלות לשני הצדדים. הגישור יאפשר לכם לעבור את הפרידה והגירושין ברגיעה יחסית, וילדיכם יזכו גם הם לתקופת פרידה שלווה יותר, וליכולת טובה יותר לעבד את הכאב ואת הקושי. בנוסף, גישור הוא תהליך קצר וזול באופן משמעותי, וכך תוכלו להתפנות להתאושש מהפרידה מהר יותר ולהיות פנויים יותר בעצמכם לילדים ולצרכיהם.

בסופו של יום, קיבוע ההורות השוויונית בהסכם הגירושין, כהורות הכוללת חלוקה הוגנת של האחריות ההורית, והלוקחת בחשבון את כושר הפרנסה של כל אחד ואחת, יאפשרו לילדיכם ליהנות משקט חומרי ומהורים שיהיו פנויים רגשית לראות אותם ולבלות איתם זמן איכות.

מדוע מנקודת המבט של טובת הילדים כדאי לערוך את הגירושין בהסכמה באמצעות גישור?

גישור הוא כלי שמטרתו להגיע להסכמה שמבוססת על הבנה הדדית ועל שיתוף פעולה לצורך עריכת הסכם גירושין הוגן, שיכלול פשרות נסבלות לשני הצדדים. הגישור יאפשר לכם לעבור את הפרידה והגירושין ברגיעה יחסית, וילדיכם יזכו גם הם לתקופת פרידה שלווה יותר, וליכולת טובה יותר לעבד את הכאב ואת הקושי. בנוסף, גישור הוא תהליך קצר וזול באופן משמעותי, וכך תוכלו להתפנות להתאושש מהפרידה מהר יותר ולהיות פנויים יותר בעצמכם לילדים ולצרכיהם.

כיצד תבחרו עורך דין לענייני משפחה שילווה את הליך הגירושין?

הקפידו לבחור עורך דין לענייני משפחה שיידע לנהל את הגירושין כשטובת הילדים מצויה במוקד. עורך דין שלא יידע לעשות זאת, ויעשה שימוש בדיני משפחה כדי להכניס את הילדים לסכסוך ולהפוך אותם לכלי מיקוח, רק יחריף את המשבר שהם חווים שלא באשמתם ולא מבחירה.

אם בחרתם באופציה של גישור – הקפידו להסתייע בשירותיו של מגשר שהוא גם עורך דין הבקיא בדיני משפחה, וידע לסייע לכם לגבש הסכם גירושין שבו הפשרות השונות לא יפגעו בזכויותיכם, בילדים ובצרכיהם.

לסיכום, ככל שאתם עצמכם תעברו את הפרידה בצורה רגועה יותר, בליווי של עורך דין לענייני משפחה שיראה יחד אתכם את טובתם של ילדיכם כגורם מרכזי בניהול הגירושין, כך תעניקו לילדים את תחושת הביטחון, היציבות והתמיכה שהם זקוקים להן יותר מכל בתקופה שכזו.

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון של העסק מופיע בדף צור קשר באתר

הצהרת נגישות עסק

אין קבלת קהל – יש לתאם איתנו פגישה במקום מונגש

× וואטסאפ