פוליטי רינה משרד עורכי דין
חותם אמינות
חותם אמינות

הסכם חלוקת עיזבון : מהו ומתי עולה בו הצורך?

יורשים רבים מניחים כי לאחר שיקירם הלך לעולמו, אין להם אפשרות להשפיע על אופן חלוקת העיזבון שהוא מותיר. ואולם, אין זה מדויק כלל וכלל. ליורשים עומדת הזכות לשנות את אופי חלוקת העיזבון באמצעות הסכם שהם עורכים ביניהם לאחר מות יקירם. הם רשאים לחלק מחדש את העיזבון בכל דרך שירצו, גם אם אינה שוויונית, כל עוד ישנה הסכמה מלאה ביניהם על אופן החלוקה.

באילו מקרים עשוי לעלות צורך לערוך הסכם חלוקת עיזבון?

ישנו מגוון רחב של סיבות וגורמים כלכליים, אישיים ומשפחתיים, העשויים להוביל את היורשים לרצות לערוך שינויים באופן חלוקת העיזבון. הגורמים העיקריים הם בדרך כלל הרצון של היורשים להימנע מבעלות על נכסים משותפים מטעמים כלכליים ורצון להגדיל את סכום העיזבון, ו/או מטעמי תקשורת לקויה ביניהם או קושי לנהל את העיזבון וההכנסות ממנו במשותף.

מדוע בעלות משותפת על נכסים עשויה להפחית את סכום הירושה?

ניקח, לדוגמה, מספר אחים שירשו דירת מגורים אחת. הבעלות המשותפת עשויה, בנסיבות מסוימות, למנוע מהם זכאות לפטור ממיסוי מקרקעין, שאחרת הם היו זכאים לה. פירושו של דבר, שאם וכאשר האחים יבקשו למכור את הדירה ולחלק את הכסף ביניהם, הסכום שכל אחד מהם יירש יהיה נמוך יותר בשל הצורך לשלם מס. הסכם חלוקת עיזבון עשוי לסייע לאחים לממש את הזכאות לפטור ממיסוי מקרקעין ולהגדיל כך את הסכום שכל אחד מהם יירש לאחר מכירת הדירה.

האם כל הסכם חלוקת עיזבון הוא עסקה פטורה ממיסוי מקרקעין?

הסכם חלוקת עיזבון הוא עסקה שלא חל עליה מיסוי מקרקעין, בתנאי שהיא עומדת בשלושה תנאים. התנאי הראשון הוא שחלוקת העיזבון החדשה תכלול אך ורק את היורשים הטבעיים, או אלה המופיעים בצוואה, ואינה מוסיפה צד נוסף לעסקה. התנאי השני הוא שהחלוקה תכלול רק את הנכסים הקיימים בעיזבון ולא יתווספו עליהם נכסים אחרים. התנאי השלישי הוא שההסכם נחתם לפני חלוקת העיזבון בפועל. כלומר, הסכם שייערך בדיעבד, לאחר החלוקה, יקבל יחס של עסקה רגילה ולא יהנה מהפטור.

כיצד הסכם חלוקת עיזבון מסייע בשמירה על היחסים המשפחתיים בין היורשים?

נכסים משותפים הם לא רק בעיה בתחום המיסוי. חישבו, למשל, על שלוש אחיות שירשו מאימן דירה. אחת האחיות מעוניינת לשפץ את הדירה, להוסיף עוד חדר ולהשכיר אותה כדי שתהיה לה הכנסה נוספת. השנייה מעדיפה להשכיר את הנכס כפי שהוא, ללא השקעה נוספת, והשלישית בכלל זקוקה לכסף נזיל באופן מיידי ורוצה למכור את הדירה ולהתחלק בסכום המכירה. הסכם חלוקה מחדש של העיזבון, תוך הפרדה בבעלות על הנכסים, יאפשר לכל אחת מהן לנהל את חלקה בירושה באופן שמתאים לה, ימנע סכסוכים משפחתיים ויקל על הליכים ביורוקרטיים עתידיים.

מהו ההבדל בין הסכם חלוקת עיזבון לבין הסתלקות מן הירושה?

הסתלקות מן הירושה היא ויתור של אחד היורשים על חלקם בעיזבון. היורש יכול להסתלק מן הירושה ולהשאיר את חלקו כך שיתחלק בין כל היורשים האחרים, או לטובת אחד היורשים לפי בחירתו. בנוסף, ישנה אפשרות להסתלק מן הירושה לטובת מישהו שאינו אחד היורשים על פי הצוואה, כל עוד מדובר בבן או בת זוג, בצאצא או באח או אחות של המוריש. הסכם חלוקת עיזבון, לעומת זאת, יכול לכלול, כאמור, רק את היורשים שהוזכרו בצוואה או שזכאים לרשת את הנפטר על פי חוק הירושה.

כיצד עורכים הסכם חלוקת עיזבון?

השלב הראשון הוא עריכת ההסכם עצמו. לפי הפסיקה הישראלית, אמנם אין חובה לערוך הסכם חלוקת עיזבון בכתב, אך כמו בכל הסכם אחר, מוטב שהדברים יהיו כתובים וחתומים. כך תמנעו חילוקי דעות ומאבקים עתידיים. השלב הבא הוא צירוף ההסכם לבקשה למתן צו קיום צוואה או צו ירושה, המופנות לרשם הירושה.

אם אחד היורשים הוא קטין או חסוי, חובה לקבל אישור מבית המשפט להסכם. במקרה כזה, ההסכם עובר בחינה משפטית דקדקנית וכל פגם שיימצא בו עלול לגרום לביטולו. תמיד מומלץ לערוך אותו בליווי עורך דין המתמחה בכך, אחת על כמה וכמה במקרה שאחד היורשים הוא קטין או חסוי.

האם ניתן לערוך את ההסכם טרם מותו של המוריש?

ההסכם שנחתם בין היורשים הפוטנציאליים בטרם הלך המוריש לעולמו הוא הסכם לא חוקי, ובפועל ייחשב כאילו שלא נחתם, אפילו אם המוריש כתב צוואה. יורש פוטנציאלי המבקש להסתמך על צוואה קיימת לצורך החזרת כספים ליורשים האחרים, חייב לפעול להבטחת זכויותיו העתידיות, אחרת הוא יאבד אותן עם פטירת המוריש. במקרה כזה ניתן לערוך הסכם הלוואה הקובע כי היורשים ייכנסו לנעליו, או לפעול בדרכים נוספות (כמו מתן המחאה בלתי חוזרת).

אם אחד היורשים הוא קטין או חסוי, חובה לקבל אישור מבית המשפט להסכם. במקרה כזה, ההסכם עובר בחינה משפטית דקדקנית וכל פגם שיימצא בו עלול לגרום לביטולו. תמיד מומלץ לערוך אותו בליווי עורך דין המתמחה בכך, אחת על כמה וכמה במקרה שאחד היורשים הוא קטין או חסוי.

מדוע לא מומלץ לפעול לביטול ההסכם?

ניתן לבטל הסכם חלוקת עיזבון כמו כל הסכם חוזי אחר. הביטול יכול להתבצע בהסכמת כל הצדדים שחתמו על ההסכם, או באמצעות תביעה בבית המשפט של אחד מהם. בדומה לביטול חוזים אחרים, גם במקרה כזה התביעה צריכה להוכיח שהייתה עילה רלוונטית לביטול ההסכם, כמו מרמה או הטעייה.
מאחר ותביעות כאלה הן מורכבות, וקשה בדרך כלל להוכיח שאכן יש עילה סבירה לביטול, רצוי להימנע ככל האפשר מתביעת ביטול.
מוטב לערוך הסכם הוגן, שמיטיב עם כל הצדדים, אצל עורך דין צוואה וירושה הבקיא בתחום.

אם אחד היורשים הוא קטין או חסוי, חובה לקבל אישור מבית המשפט להסכם. במקרה כזה, ההסכם עובר בחינה משפטית דקדקנית וכל פגם שיימצא בו עלול לגרום לביטולו. תמיד מומלץ לערוך אותו בליווי עורך דין המתמחה בכך, אחת על כמה וכמה במקרה שאחד היורשים הוא קטין או חסוי.

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון של העסק מופיע בדף צור קשר באתר

הצהרת נגישות עסק

אין קבלת קהל – יש לתאם איתנו פגישה במקום מונגש

× וואטסאפ