פוליטי רינה משרד עורכי דין
חותם אמינות
חותם אמינות

מינוי אפוטרופוס לדין לקטין

גירושין הם תהליך קשה ומכאיב גם כך, אך לא פעם סביבת בני הזוג המתגרשים מעודדת אותם להיאבק זה בזו (ולהיפך) והגירושין הופכים לסכסוך קשה. סכסוכי גירושין מותירים את בני הזוג עייפים, מרוקנים ומתוסכלים, ובמצב כזה, גם המבוגר המיטיב ביותר עלול להתקשות לראות באופן ניטרלי את טובת ילדיו. לכן, במאבקי גירושין המידרדרים לסכסוך עלולות להיווצר תופעות כמו סרבנות קשר, שימוש בילדים ככלי לניגוח הצד השני, כשלון קשר בין הורה אחד לאחר וניכור הורי, ואלה פוגעות בטובת הילדים לא פחות מאשר בהוריהם.

מהם הפתרונות העומדים לרשות בתי המשפט במקרים של סכסוכי גירושין הפוגעים בטובת הילדים?

אחד הפתרונות המקובלים במקרה של סכסוך קשה בין ההורים, הפוגע בילדיהם, הוא הזמנת תסקיר של לשכת הרווחה. מטרת התסקיר לסייע לבית המשפט לקבוע מהי טובת הילדים במקרה הספציפי. ואולם, בשל העומס על רשויות הרווחה, ומכיוון שהתסקיר דורש עבודת עומק, התהליך עלול לקחת מספר חודשים. מכאן, שהמענה של תסקיר רווחה אינו מידי ואינו מתאים למצבים אקוטיים הדורשים התערבות מיידית. מה גם שלעתים, כאשר התסקיר נעשה בחופזה וללא העמקה, אין הוא יכול לתת מענה נכון ומתאים לאותו מקרה דחוף.

מהו אפוטרופוס לדין בעת גירושין?

במצבים אקוטיים, לבית המשפט, המנהל את הליך הגירושין, סמכות למנות אפוטרופוס לדין. האפוטרופוס הוא עורך דין, שאינו מעורב בייצוג אחד הצדדים לגירושין, ושהוכשר במיוחד לתפקיד. האפוטרופוס לדין הוא למעשה שליח בית המשפט לצורך קביעת טובת הילדים, ותפקידו הוא לשמוע את הילדים ואת נקודת מבטם על הגירושין, ועל הבחירות שלקחו עבורם ההורים, ולייצג אותם ואותם בלבד.

מהי מטרת המינוי של אפוטרופוס לדין?

על פי האמנה לזכויות הילד, עליה חתומה מדינת ישראל, לכל קטין יש הזכות להשתתפות אפקטיבית בכל הליך משפטי הנוגע לו, כולל הליכי גירושין, ולהביע את עמדותיו בפני בית המשפט. כאשר ההורים עסוקים בהליך גירושין בעל אופי לוחמני, ובית המשפט אינו יכול לסמוך ידו עליהם שייצגו את טובת ילדיהם נאמנה, האפוטרופוס לדין משמש כנציג הילדים. תפקידו לצייר תמונה אובייקטיבית ככל האפשר של מצב הילדים ולהציג בפני בית המשפט את העדפותיהם ואת רצונותיהם.

באילו מקרים בית המשפט עשוי לדרוש מינוי אפוטרופוס לדין?

מינוי אפוטרופוס לדין נעשה בדרך כלל בעקבות בקשה המגיעה מאחד הצדדים בהליך הגירושין. אם, למשל, האם חשה שמתפתח ניכור הורי מצד האב, והוא מציב את הילד בעמדה פגיעה במיוחד, היא יכולה לבקש מבית המשפט למנות אפוטרופוס לדין. חשוב להבין שהמינוי אינו אוטומטי, ולעיתים, כצעד ראשון, שופט בית המשפט לענייני משפחה יזמן את הילדים ללשכתו וישמע אותם באופן ישיר. במקרה כזה, רק אם הוא יתרשם שהילדים אכן נמצאים במצוקה או בסיכון, או במקרה שבו ילדים מדברים מפיו של אחד ההורים, השופט עשוי להחליט על המינוי.

האם בית המשפט עשוי להחליט על מינוי אפוטרופוס לדין גם ללא בקשה מצד אחד ההורים?

אכן כן. כאשר בית המשפט מבחין כי בין ההורים קיימת מחלוקת חריפה, המעמידה את ילדיהם בסיכון לפגיעה ממשית אם לא יזכו לייצוג בנפרד, הוא יכול ליזום את מינוי האפוטרופוס לדין בעצמו, כך שהאינטרסים של הילדים יוצגו בפניו בצורה אובייקטיבית, ולא בידי הוריהם, העושים באינטרסים הללו שימוש ככלי במאבק הגירושין.

האם מינוי אפוטרופוס לדין הוא פתרון מומלץ בסכסוכי גירושין קשים?

כאשר הורים מסוכסכים בהליך גירושין ומתקשים להגן על טובת ילדיהם, האם לא מוטב לכל הצדדים שימונה אפוטרופוס לדין שיעשה את העבודה במקומם? ובכן, כמובן שבמקרים מסוימים מאוד זהו הפתרון הטוב ביותר האפשרי. ואולם, מוטב להורים להימנע מלהגיע למצב בו ההכרעות החשובות שישפיעו על עתידם ועל עתיד ילדיהם ניטלות מידיהם ועוברות לצד שלישי, שאינו לוקח בחשבון את עמדתם כלל.

מדוע מומלץ להורים לנסות לשתף פעולה כאשר עולה מחלוקת ולהימנע ממינוי אפוטרופוס?

מרגע שהילדים מיוצגים באופן עצמאי על ידי עורך דין, סמכותם של ההורים (לעתים יחד עם כבודם ומעמדם בפני הילדים) עוברת לאדם זר, והוא הקובע האם האב יאסוף את הילדים מהבית או מהחוג, או אם הם יישארו לישון אצל האם או יחזרו ללון עם האב, ועוד. כלומר, עורך הדין הממונה כאפוטרופוס לדין הוא גורם זר הנכנס לתוך המערכת המשפחתית. הוא אינו מכיר את הילדים לעומק והוא מקבל החלטות, גם אם מרחיקות לכת לעתים, על פי השקפת עולמו בלבד.

להתעלות מעל לכעסים ולשתף פעולה

לכן, גם ברגעים הקשים ביותר של הליך הגירושין, מוטב להורים להתעלות מעל לכעסים, לתסכולים ולאיבה שהתפתחה כלפי בן או בת הזוג, להעדיף את טובת הילדים, להימנע מכניסתם של גורמים זרים לתוך ההחלטות המשפחתיות האינטימיות ביותר, לשתף פעולה ולקיים דיון ענייני על הסדר גירושין שיטיב עם כולם, גם אם הוא דורש פשרות.

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון של העסק מופיע בדף צור קשר באתר

הצהרת נגישות עסק

אין קבלת קהל – יש לתאם איתנו פגישה במקום מונגש

× וואטסאפ