פוליטי רינה משרד עורכי דין
חותם אמינות
חותם אמינות

עריכת הסכם ממון

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון נחתם בין שני צדדים לפני או אחרי הנישואין (רצוי שייחתם לפניהם). ההסכם כולל בתוכו סעיפים רבים שיגדירו מה יעלה בגורל הרכוש המשותף של בני הזוג, בין אם מדובר על רכוש נוכחי או עתידי, וכמובן הרכוש האישי או המשפחתי.

למה עריכתו של הסכם הממון חשובה?

חתימה על הסכם ממון נכון המסדיר את העניינים הכספיים האידיבדואליים שבין הצדדים, מאפשרת לבני הזוג להתקדם ולא לחשוש על הכספים אותם הביאו מי מבני הזוג לתוך מערכת הנישואין. ההסכם חשוב אף למזעור המחלוקות שבין הצדדים עת הם באים להיפרד, חלילה ובמקרה כזה ישנה וודאות כלכלית לשני הצדדים בכל הקשור לחלוקת הרכוש.

בהסכם הממון – למרות העיקרון שההסכם אמור להחיל רק עניינים רכושיים, לעתים אנו מוסיפים עניינים שאינם קשורים בממון אלא דווקא בניהול מערכת החיים המשותפת והצהרות הצדדים הקשורים לעניינים אחרים כמו הסתמכות, מזונות וענייני ילדים אך הצהרות אלה תמיד תהיינה תלויות בטובת הילדים לכשיוולדו לבני הזוג ולכן יכול שלמרות שסוכמו ונחתמו לא יצאו לפועל בשל נסיבות מיוחדות אך תהיה להן משמעות חזקה בערכאה השיפוטית.

זקוקים לעזרה בעריכת הסכם ממון? צרו קשר להתייעצות – 073-7818760

מי יכול לנסח הסכם ממון?

ההסכם חייב להיות מנוסח ברור ונהיר מבחינה משפטית וגם מבחינת בני הזוג, כי כל מילה יכולה להיות משמעותית. יכולות להיות התניות מסוימות בעריכת הסכם הממון, מה שיכול לשנות את התמונה בעת היישום שלו במידת הצורך. לכן ניסוח ההסכם חייב להתבצע במעמד שני בני הזוג ורצוי עם עורך דין העוסק בתחום.

בהסכם הממון – למרות העיקרון שההסכם אמור להחיל רק עניינים רכושיים, לעתים אנו מוסיפים עניינים שאינם קשורים בממון אלא דווקא בניהול מערכת החיים המשותפת והצהרות הצדדים הקשורים לעניינים אחרים כמו הסתמכות, מזונות וענייני ילדים אך הצהרות אלה תמיד תהיינה תלויות בטובת הילדים לכשיוולדו לבני הזוג ולכן יכול שלמרות שסוכמו ונחתמו לא יצאו לפועל בשל נסיבות מיוחדות אך תהיה להן משמעות חזקה בערכאה השיפוטית.

כיצד מאשרים הסכם ממון?

ככל ומדובר בבני זוג נשואים או שעומדים להינשא יש חובה לאשר אותו בבית המשפט. גם בית הדין הרבני וגם בית המשפט לענייני משפחה יכולים לאשר הסכם ממון כאשר ישנם שלושה תנאים לתוקף שלו.

  • התנאי הראשון – התייחסות לשני בני זוג.
  • התנאי השני הוא שהוא ינוסח בכתב ולא בעל פה.
  • התנאי השלישי שהוא יאושר על ידי שופט.


לעתים השופט יוכל לפסול אותו ולבקש עריכה מחודשת וניסח מחדש כמה סעיפים לא ברורים ולעתים הוא יאשר אותו בבדיקה ראשונה. צריך לזכור כי הסכם הממון יהיה בתוקף לעד עד אשר ינסחו הסכם אחר או יפסלו את הקיים.

עריכת הסכם ממון מתייחסת לשלושה נושאים עיקריים

  • הראשון הוא הרכוש הנוכחי של בני הזוג. זהו החלק הראשון שבו יהיה כתוב מהו הרכוש האישי של בני הזוג וכך יהיה ניתן להתחיל את הכל בשקיפות מלאה. חשוב שהתהליך יהיה ישר ושקוף כי ברגע שיוסתרו חלק מהפרטים במהלך עריכת ההסכם, וכמובן הדבר יוכח בבית המשפט בעת הגירושין, זה יהיה לרעתו של הצד שהסתיר.
  • השני הוא הרכוש המשותף – הבית שיקנו ביחד, העסק שמתכננים להקים ביחד, ירושה משותפת שתתקבל וכו'. כל הרכוש הזה בעל ערך רב ולכן יש צורך לציין אותו במידה והוא ידוע.
  • החלק השלישי מתייחס לחלוקת הרכוש בעת גירושין. כאן יש צורך בניסוח קפדני שידבר בפירוט על כל הוריאציות. כמובן שיש צורך לציין גם את החובות שיהיו לבני הזוג ולא רק את יתרות הזכות שלהם הרי גם בזה צריך להתחלק לפי סעיפי ההסכם.
  • ידועים בציבור לא חייבים לאשר את ההסכם בבית המשפט ודי באישור נוטריון, אך למען הזהירות, ככל וצדדים עתידים להינשא רצוי לאשרו בכל מקרה בבית המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין.

האם הסכם ממון יכול להשתנות?

הסכם ממון יכול להשתנות בהסכמה ובאישורו של בית המשפט ככל והצדדים נשואים. כמו כל הסכם אחר שנחתם. השינויים יכולים לבוא במספר נסיבות, אך ככל וההסכם קיבל תוקף של פסק דין רצוי וכדאי לשנותו אך ורק בבית המשפט

צריך לשים לב – הסכם ממון אינו מהווה צוואה וככל ורוצים לשמר את הוראותיו צריך במקביל להכין צוואה שתחזק את האמור בהסכם.

חשוב לזכור כי השינויים לא חייבים להתבצע בעת גירושין וגם לא להביא לגירושין. ההסכם יכול להשתנות בהתאם להסכמתם של בני הזוג אשר חייבת אישורו של בית המשפט.

השני הוא הרכוש המשותף – הבית שיקנו ביחד, העסק שמתכננים להקים ביחד, ירושה משותפת שתתקבל וכו'. כל הרכוש הזה בעל ערך רב ולכן יש צורך לציין אותו במידה והוא ידוע.

החלק השלישי מתייחס לחלוקת הרכוש בעת גירושין. כאן יש צורך בניסוח קפדני שידבר בפירוט על כל הוריאציות. כמובן שיש צורך לציין גם את החובות שיהיו לבני הזוג ולא רק את יתרות הזכות שלהם הרי גם בזה צריך להתחלק לפי סעיפי ההסכם.

ידועים בציבור לא חייבים לאשר את ההסכם בבית המשפט ודי באישור נוטריון, אך למען הזהירות, ככל וצדדים עתידים להינשא רצוי לאשרו בכל מקרה בבית המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין.

תפריט נגישות

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון של העסק מופיע בדף צור קשר באתר

הצהרת נגישות עסק

אין קבלת קהל – יש לתאם איתנו פגישה במקום מונגש

× וואטסאפ